Vitaminer og mineraler

Kroppen behøver vitaminer og mineraler for at kunne fungere normalt. En del af disse stoffer kan kroppen selv fremstille men de allerfleste er vi nødt til at indtage i form af mad eller som kosttilskud. D-vitamin er et eksempel på et vitamin som kroppen kan tilvirke med hjælp fra sollys, men det kan også indtages med den føde vi får i os.

Hvis man ikke får indtaget tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler får man det som kaldes mangellidelser. Symptomerne er meget forskellige alt efter hvilket vitamin eller mineral som man er i underskud af. Mangel på zink giver f.eks. hudsymptomer mens mangel på jern giver såkaldt anæmi, også kaldet blodmangel, med symptomer i form af træthed og bleghed. Nogle grupper er i større risiko end andre for at mangle vitaminer og mineraler. Menstruerende kvinder og folk der træner hårdt er i risiko for jernmangel mens ældre er i risiko for at få knogleskørhed grundet blandt andet mangel på D-vitamin og/eller kalcium.

Man kan også få for mange vitaminer og mineraler selvom dette ikke er almindeligt. Det er i princippet umuligt at overdosere vitaminer og mineraler bare ved at spise almindelig kost. Oftest kommer forgiftningen af lang tids overdosering af kosttilskud eller pga. sygdom. Vitaminer kan deles op i fedtopløselige og vandopløselige vitaminer. De vandopløselige vitaminer (B, C) opløses i kroppen og overskud af disse vitaminer tisses ud igen. De fedtopløselige vitaminer (A, D, E og K) er dog lidt anderledes da de ikke kan skylles ud med urinen, men i stedet lagres i leveren og på den måde ophobes i kroppen. Eksempler på symptomer på forgiftning er ildebefindende og hovedpine.

Vitaminer i form af tabletter indtages med fordel under eller direkte efter et andet måltid. De vandopløselige vitaminer risikerer at skylles direkte ud med urinen hvis de indtages på tom mave og de fedtopløselige vitaminer optages bedre hvis de indtages samtidigt med fedt.

Hvordan kan man vide hvor mange vitaminer og mineraler man skal indtage pr dag?

På de fleste kosttilskudsprodukter står der ADI som betyder anbefalet daglig indtag. ADI varierer for forskellige vitaminer og mineraler og opgøres i procent, dvs. på en dag bør man indtage 100 % af de forskellige vitaminer og mineraler. Mængden af vitaminer i ADI står nogle gange også på almindelige madvarer man køber i dagligvarebutikkerne. ADI er kun vejledende og der er forskel på om man er mand, kvinde eller barn.

Den bedste måde at få det i sig som kroppen behøver, er at spise en varieret kost med meget frugt og grønt og at være ude i solen et lille stykke tid hver dag. Hvis du ved med dig selv at du ikke er så god til at få spist varieret kan det være en god ide at tage en multivitamintablet pr dag.

Multivitamintabletter er tabletter som indeholder flere forskellige vitaminer og mineraler på en og samme gang. I andre tilfælde ved man måske at det er specifikke vitaminer eller mineraler man mangler og der rækker det med at tage en pille kun med dette. Vitamin og mineralpiller skal aldrig ses som en erstatning til en varieret kost, men snarere som et supplement.

Der er diskussion om hvorvidt syntetisk fremstillede vitaminer og mineraler er dårligere end de vitaminer man får i sig gennem kosten. Der findes to former for kosttilskud: De som fremstilles fra vækster og andre organiske kilder, og så findes der dem fremstilles på kemisk vis. Kigger man nærmere på vitaminerne og mineralerne i laboratoriet så kan man ikke se nogen forskel på de syntetisk fremstillede og de naturlige. Det som skiller dem er at de er bundne til forskellige salte som optages mere eller mindre nemt i kroppen. Det påstås også at det er lettere for kroppen at optage den ”rette” mængde vitaminer og mineraler hvis det indtages via mad mens det er sværere for kroppen at regulere indtaget hvis det indtages via kosttilskud.

Forskellige mennesker har brug for forskellige vitaminer og mineraler. Klik dig videre til nogle af vores kategorier for at finde ud hvad du præcis har brug for.

Hvis du er i tvivl om du får nok eller for meget vitaminer og mineraler eller hvorvidt kosttilskud er gode for dig så kontakt din læge eller en anden helsespecialist.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>